Sponsorointi ja yhteistyö- Vili Nurmi/Liigan Myyntijohtaja ja Liigan valtakunnalliset yhteistyökumppanuudet/Urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin ammattilainen
Nuoren ja vähän vanhemmankin urheilijan
kohdalla sponsorit ja yhteistyö heidän kanssaan ovat yksi tärkeä
menestykseenkin vaikuttava tekijä. Urheilu maksaa paljon ja siksi moni
tarvitsee itselleen sponsorin.
Pääsinkin haastattelemaan urheilumarkkinoinnin
ja sponsoroinnin ammattilaista, Liigan myyntijohtajaa ja valtakunnallisista
yhteistyökumppanuuksista vastaavaa, Vili Nurmea.
Haastattelun aivan alkuun Vili haluaa
määritellä sponsoroinnin käsitteen. Hänen mukaansa ”Sponsoroinnilla jo
määritteen mukaan haetaan molemminpuolista hyötyä, taloudellista tai
brändillistä sponsorille, jota on syytä myös mitata. Urheilijalle hyötyä
talouteen, varusteisiin ja muihin tärkeisiin asioihin.”
Vilin mukaan ”Tukeminen usein sekoitetaan
sponsorointiin. Useat yritykset haluavat tukea esimerkiksi paikallista pelaajaa
ja mahdollistaa tämän harjoittelu, matkustaminen tai kisaaminen. Sillä ei
välttämättä kuitenkaan ole yritykselle sen suurempia tavoitteita tai ei liity
yrityksen muihin toimintoihin vaan se tehdään enemmän yritysvastuun nimissä.
Varsinkin junnujen osalta kyse yleensä enemmän tukemisesta kuin varsinaisesta
sponsorointiyhteistyöstä, vaikka sitä sanaa käytetäänkin.”
Mikä on hyvä ikä hakea sponsoreita omaa
tennisuraa ajatellen?
Vili: ”Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta.
Mikäli yhteistyö liittyy esimerkiksi varusteisiin, niitä tarvitaan nuoresta
pitäen. Jos halutaan oikeasti tarjota yritykselle arvoa yhteistyöstä, on hyvä,
että pelaajalla on jo vähän nimeä tai seuraajia, joille yhteistyöstä voidaan
viestiä.”
Miten sponsoreita kannattaa lähestyä?
Vili: ”Henkilökohtaisesti tavaten tai
soittaen. Tennishalleilla pyörii paljon ihmisiä, jotka ovat päättäjiä omissa
yrityksissään. On tärkeää, että on idea mitä yhteistyöltä hakee ja mitä
yritykselle voi tarjota. Ei vain kertoa, että osaa pelata tennistä ja on
rankingissa sijalla x, sillä ei varsinaisesti ole yritykselle mitään arvoa.
(Kun puhutaan sponsoroinnista, tukeminen sitten taas eri asia)”
Minkä tasoinen urheilija pitää olla, jotta
herättäisi sponsorin mielenkiinnon?
Vili: ”Tärkeämpää millainen henkilö on. Jos
esimerkiksi halutaan saada ihmisiä käymään sponsoroivan yrityksen liikkeessä,
ei tennistaito siihen välttämättä vaikuta. Kiinnostava some voi olla tärkeämpi
kuin absoluuttinen tennistaso. Kotimaisessa tenniksessä näkyvyys on pientä, eli
sponsoreille arvo syntyy usein muista kanavista ja tavoista tavoittaa ihmisiä
ja herättää kiinnostusta. Toki, jos puhutaan satasia tai muutamaa tonnia
isommista summista, silloin on hyvä, jos pelaaja on tunnettu ja yritys voi
käyttää pelaajaa myös omassa toiminnassa tai viestinnässä.”
Mitä pitää olla valmis antamaan sponsorille
vastapalveluksena tuesta?
Vili: ”Riippuu aina mitä haetaan. Somekanaviin
tuotettu sisältö on hyvää, samoin esim. yrityspäättäjille vedetyt
tennistreenit, eli yhteistyöhön pitää myös panostaa, ei vain laittaa logoa
pelipaitaan.”
Mitä sponsorit yleensä odottavat
yksilöurheilijoilta?
Vili: ”Kohtaamisia ja mielenkiintoista
persoonaa ja tarinaa mihin voivat liittyä mukaan mahdollistajana.”
Miten joukkuelajien sponsorointi eroaa
yksilöurheilijoiden sponsoroinnista?
Vili: ”Joukkueessa jo lähtökohtaisesti enemmän
tapoja hyödyntää, kun tapahtumat yleensä isompia. Yksilöurheilijan pitää
henkilökohtaisesti olla aktiivisempi yhteistyössä, kun joukkuepelaajilla.”
Kuinka pitkäaikaisia sponsorointisopimuksia
voi tehdä?
Vili: ”Yleensä mitä pidempi kumppanuus, sen parempi.
Yhteistyön aikana molemmat osapuolet oppivat tuntemaan ja hyödyntämään toisiaan
eikä kaikkea tarvitse tehdä heti. Myös nuoren urheilijan kohdalla tarina ja
urheilu kehittyy koko ajan, joten monivuotisena siinä tarinassa yritys voi olla
mukana pitkään.”
Koska urheilija tarvitsee oman managerin?
Vili: ”Riippuu sitä mitä tavoittelee. jos on
ahkera luonne, idearikas persoona ja tykkää myös myydä, voi itse hoitaa
asioita, mutta usein managerit voivat auttaa näissä kaikissa. Kaikki riippuu
tavoitetasosta, mutta jos tavoitteena (tai jo on) ammattilaisuus, kentän
ulkopuolella tekeminen pitää myös olla sillä tasolla ja harva osaa tehdä
molempia puolia, eikä usein kannatakaan.”
Minkälainen on sponsorin ihanneurheilija?
Vili: ”Mielenkiintoinen persoona, vahvat sometilit,
menestyvä, hyvä tyyppi :) Linkittyy vahvasti myös nykyajan vaikuttajiin,
täytyy olla jotain erikoista, pelkkä urheilumenestys harvoin enää riittää
mainostajille (sponsoreille) ellei ole maailman paras.”
Onko sponsorointi muuttunut jotenkin vuosien
saatossa?
Vili: ”Some tullut tosi vahvasti mukaan.
Samoin, yritysten täytyy nykyään perustella jokainen käytetty euro entistä
tarkemmin, eli yhteistyölle pitää löytyä perusteet (eli mitä hyötyä
yhteistyöllä haetaan). Kilpailu koventunut ja rahanpyytäjiä on entistä enemmän,
pitää löytää se oma vahvuus mitä yrityksille tarjoaa.”
Minkälaista sponsorointi on nykyään?
Vili: ”Sisältöä, tapahtumia ja kohtaamisia.
Somessa pystytään kertomaan jatkuvasti tarinaa ja liittää niihin
yhteistyökumppaneita. Tässä nyt jotain. Mutta tärkeää mielestäni se, että
tukeminen ymmärretään tukemisena, jossa ei juurikaan mitata tuloksia tai
odoteta tuottoja, sponsoroinnissa pitää jatkuvasti miettiä miten molemmat
osapuolet hyötyvät yhteistyöstä.”
Kommentit
Lähetä kommentti