Siirry pääsisältöön

Sponsorointi ja yhteistyö- Vili Nurmi/Liigan Myyntijohtaja ja Liigan valtakunnalliset yhteistyökumppanuudet/Urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin ammattilainen


Nuoren ja vähän vanhemmankin urheilijan kohdalla sponsorit ja yhteistyö heidän kanssaan ovat yksi tärkeä menestykseenkin vaikuttava tekijä. Urheilu maksaa paljon ja siksi moni tarvitsee itselleen sponsorin.

 

Pääsinkin haastattelemaan urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin ammattilaista, Liigan myyntijohtajaa ja valtakunnallisista yhteistyökumppanuuksista vastaavaa, Vili Nurmea.

 

Haastattelun aivan alkuun Vili haluaa määritellä sponsoroinnin käsitteen. Hänen mukaansa ”Sponsoroinnilla jo määritteen mukaan haetaan molemminpuolista hyötyä, taloudellista tai brändillistä sponsorille, jota on syytä myös mitata. Urheilijalle hyötyä talouteen, varusteisiin ja muihin tärkeisiin asioihin.”

 

Vilin mukaan ”Tukeminen usein sekoitetaan sponsorointiin. Useat yritykset haluavat tukea esimerkiksi paikallista pelaajaa ja mahdollistaa tämän harjoittelu, matkustaminen tai kisaaminen. Sillä ei välttämättä kuitenkaan ole yritykselle sen suurempia tavoitteita tai ei liity yrityksen muihin toimintoihin vaan se tehdään enemmän yritysvastuun nimissä. Varsinkin junnujen osalta kyse yleensä enemmän tukemisesta kuin varsinaisesta sponsorointiyhteistyöstä, vaikka sitä sanaa käytetäänkin.”

 

Mikä on hyvä ikä hakea sponsoreita omaa tennisuraa ajatellen?

 

Vili: ”Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Mikäli yhteistyö liittyy esimerkiksi varusteisiin, niitä tarvitaan nuoresta pitäen. Jos halutaan oikeasti tarjota yritykselle arvoa yhteistyöstä, on hyvä, että pelaajalla on jo vähän nimeä tai seuraajia, joille yhteistyöstä voidaan viestiä.”

 

Miten sponsoreita kannattaa lähestyä?

 

Vili: ”Henkilökohtaisesti tavaten tai soittaen. Tennishalleilla pyörii paljon ihmisiä, jotka ovat päättäjiä omissa yrityksissään. On tärkeää, että on idea mitä yhteistyöltä hakee ja mitä yritykselle voi tarjota. Ei vain kertoa, että osaa pelata tennistä ja on rankingissa sijalla x, sillä ei varsinaisesti ole yritykselle mitään arvoa. (Kun puhutaan sponsoroinnista, tukeminen sitten taas eri asia)”

 

Minkä tasoinen urheilija pitää olla, jotta herättäisi sponsorin mielenkiinnon?

 

Vili: ”Tärkeämpää millainen henkilö on. Jos esimerkiksi halutaan saada ihmisiä käymään sponsoroivan yrityksen liikkeessä, ei tennistaito siihen välttämättä vaikuta. Kiinnostava some voi olla tärkeämpi kuin absoluuttinen tennistaso. Kotimaisessa tenniksessä näkyvyys on pientä, eli sponsoreille arvo syntyy usein muista kanavista ja tavoista tavoittaa ihmisiä ja herättää kiinnostusta. Toki, jos puhutaan satasia tai muutamaa tonnia isommista summista, silloin on hyvä, jos pelaaja on tunnettu ja yritys voi käyttää pelaajaa myös omassa toiminnassa tai viestinnässä.”

 

Mitä pitää olla valmis antamaan sponsorille vastapalveluksena tuesta?

 

Vili: ”Riippuu aina mitä haetaan. Somekanaviin tuotettu sisältö on hyvää, samoin esim. yrityspäättäjille vedetyt tennistreenit, eli yhteistyöhön pitää myös panostaa, ei vain laittaa logoa pelipaitaan.”

 

Mitä sponsorit yleensä odottavat yksilöurheilijoilta?

 

Vili: ”Kohtaamisia ja mielenkiintoista persoonaa ja tarinaa mihin voivat liittyä mukaan mahdollistajana.”

 

Miten joukkuelajien sponsorointi eroaa yksilöurheilijoiden sponsoroinnista?

 

Vili: ”Joukkueessa jo lähtökohtaisesti enemmän tapoja hyödyntää, kun tapahtumat yleensä isompia. Yksilöurheilijan pitää henkilökohtaisesti olla aktiivisempi yhteistyössä, kun joukkuepelaajilla.”

 

Kuinka pitkäaikaisia sponsorointisopimuksia voi tehdä?

 

Vili: ”Yleensä mitä pidempi kumppanuus, sen parempi. Yhteistyön aikana molemmat osapuolet oppivat tuntemaan ja hyödyntämään toisiaan eikä kaikkea tarvitse tehdä heti. Myös nuoren urheilijan kohdalla tarina ja urheilu kehittyy koko ajan, joten monivuotisena siinä tarinassa yritys voi olla mukana pitkään.”

 

Koska urheilija tarvitsee oman managerin?

 

Vili: ”Riippuu sitä mitä tavoittelee. jos on ahkera luonne, idearikas persoona ja tykkää myös myydä, voi itse hoitaa asioita, mutta usein managerit voivat auttaa näissä kaikissa. Kaikki riippuu tavoitetasosta, mutta jos tavoitteena (tai jo on) ammattilaisuus, kentän ulkopuolella tekeminen pitää myös olla sillä tasolla ja harva osaa tehdä molempia puolia, eikä usein kannatakaan.”

 

Minkälainen on sponsorin ihanneurheilija?


Vili: ”Mielenkiintoinen persoona, vahvat sometilit, menestyvä, hyvä tyyppi :) Linkittyy vahvasti myös nykyajan vaikuttajiin, täytyy olla jotain erikoista, pelkkä urheilumenestys harvoin enää riittää mainostajille (sponsoreille) ellei ole maailman paras.”

 

Onko sponsorointi muuttunut jotenkin vuosien saatossa?

 

Vili: ”Some tullut tosi vahvasti mukaan. Samoin, yritysten täytyy nykyään perustella jokainen käytetty euro entistä tarkemmin, eli yhteistyölle pitää löytyä perusteet (eli mitä hyötyä yhteistyöllä haetaan). Kilpailu koventunut ja rahanpyytäjiä on entistä enemmän, pitää löytää se oma vahvuus mitä yrityksille tarjoaa.”

 

Minkälaista sponsorointi on nykyään?

 

Vili: ”Sisältöä, tapahtumia ja kohtaamisia. Somessa pystytään kertomaan jatkuvasti tarinaa ja liittää niihin yhteistyökumppaneita. Tässä nyt jotain. Mutta tärkeää mielestäni se, että tukeminen ymmärretään tukemisena, jossa ei juurikaan mitata tuloksia tai odoteta tuottoja, sponsoroinnissa pitää jatkuvasti miettiä miten molemmat osapuolet hyötyvät yhteistyöstä.”






 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sponsorointiyhteistyö- Haastattelussa Wilsonin Karri Kauko

Sponsorointi on asia, joka tulee ajankohtaiseksi silloin, kun aloitetaan tavoittelemaan omassa lajissa menestystä ja menestystä on myös jo jonkin verran tullut ennen yhteistyökumppaneiden hakua. Sponsoreita tarvitaan, jotta voidaan esimerkiksi maksaa kalliita valmennus- ja harjoittelukustannuksia ja kilpailla ulkomailla. Urheilun huipun tavoittelu on kallista touhua. Silti varmuutta menestymisestä ei ole. Sekä itse urheilija, että sponsorit, ottavat riskin siinä, että tuleeko menestystä vai ei. Ja on todettava, että suurin osa huipulle pyrkijöistä ei sinne pääse. Silti moni sinne pyrkii ja yhteistyösopimuksia sponsoreiden kanssa solmitaan. Sponsoroitavan ja sponsorin pitää molempien hyötyä yhteistyöstä. Muuten sopimusta ei kannata tehdä. Alla Wilsonin Karri Kaukon haastattelu Wilsonin harjoittamasta sponsorointiyhteistyöstä. Kysymys: Minkälaista yhteistyötä teette suomalaisten tennisjunioreiden kanssa? Karri: ”Teemme välineyhteistyötä suomalaisten tennisjunioreiden kan...

Haastattelussa suomalaisen superlapsitähden, Jan Silvan, äiti, entinen tennispelaaja ja nykyinen tennisvalmentaja, Mari Määttänen

Miten Marin tennisura alkoi ja mihin se Marin vei? Marin oma tennisura alkoi jo pikkulapsena perheen asuessa Nokialla tennishallin läheisyydessä. Alun perin Marista piti tulla kilpavoimistelija, mutta isän harrastuksen takia Mari valitsi tenniksen. Tavoitteena oli tulla jonain päivänä maailman parhaaksi tennispelaajaksi. Jo junioreissa Mari kuului Suomen tennisjunioreiden parhaimmistoon. Matka vei muiden suomalaisten sen aikaisten tennislupausten tavoin sisäänpääsytesteihin Heinolan Vierumäelle, jonne oltiin perustamassa Dumle tennis- tiimiä. Mari läpäisi sisäänpääsytestit heittämällä ja näin hän viettikin yhteensä neljä vuotta muiden suomalaisten tennislupausten kanssa treenaten ja koulua käyden Vierumäen urheiluopistolla.   Tiimi kiersi harjoittelun ohella ahkerasti ITF-juniorikilpailuja ulkomailla pyrkimyksenä nostaa tiimin jäsenet huippuammattilaisiksi jonain päivänä tulevaisuudessa. Tiimin jäsenistä, Tuomas Ketola, nousikin suomalaisittain korkeimmalle kaksinpelin rank...

Sopivien kilpailuiden valinta?

Omaa kilpailukalenteria suunnitellessa kannattaa olla huolellinen ja miettiä juuri itselle sopivia kilpailuja vaikkapa yhdessä oman valmentajan kanssa. On tärkeää, että valitsee omalle taitotasolleen sopivia, mutta kuitenkin riittävän haastavia kilpailuja, jotta kehityskulku jatkuu positiivisena ja saa kokea paljon niin voittamisen riemua, kuin tiukkoja taisteluita ja tappioita. Itseluottamuksen ja omien pelitaitojen kehittymisen sekä innon säilyttämisen ja motivoitumisen kannalta katsottuna on tärkeää, että saat kilpailuista paljon otteluvoittoja. Kun itseluottamus voittojen myötä kasvaa, on helpompaa kohdata kovempia vastustajia ja pärjätä heitä vastaankin entistä paremmin. Kilpailukalenteria kannattaa myös kilpailujen jälkeen muokata joustavasti jatkuvasti, jotta päästään omien pelitaitojen kehittymisen kannalta optimaalisiin valintoihin.