Vilin kanssa käydyn keskustelun
sponsoroinnista ja yhteistyöstä eri yritysten kanssa, mieleeni tuli brändäys.
Nykyään kaikki brändätään. Brändillä
halutaan erottautua kilpailusta ja saada asiakkaan maksamaan tuotteesta tai
palvelusta kilpailukykyinen hinta. Brändi toimii niin ikään
erottautumistekijänä.
Kannattaako huippu-urheilijoiden
yrittää brändätä itsensä?
Moni sponsori miettii yrityksensä
arvoja ja mielikuvatekijöitä, kun se pohtii, että lähteekö sponsoroimaan
esimerkiksi jotain urheilulajia tai vaikkapa yksilöurheilijaa.
Urheilulajin tai urheilijan tulee
sopia sponsoroivan yrityksen synnyttämään mielikuvaan.
Miksi siis sinä, nykyisenä tai
tulevana huippu-urheilijana, et miettisi omia arvojasi ja omia ominaisuuksiasi,
kun etsit itsellesi sponsoria?
Voisit yksinkertaisesti kertoa
sponsorineuvotteluissa, miksi juuri sinä sopisit hyvin jonkun tietyn yrityksen
sponsoroinnin keulakuvaksi?
Henkilöitäkin nimittäin brändätään tai
ne ovat aikojen kuluessa muodostuneet omiksi brändeiksi tai ne brändäävät itse
itsensä. Suomestakin löytyy monta hyvää esimerkkiä menestyvistä
henkilöbrändeistä.
Tällöin voidaan puhua vaikkapa Kimi
”Jäämies” Räikkösestä, joka on omalla urheilumenestyksellään ja sillä, että on
osannut aina olla oma itsensä, luonut itsestään pidetyn brändin, joka tunnetaan
kaikkialla maailmassa. ”Jäämies” ei paljon puhu. Puhuu ainoastaan vain asiaa,
silloin kun kokee sen tärkeäksi.
Huipputennisjuniorit, olisiko aika
luoda teistä itsestänne menestyvä ja erottuva brändi? Jotta brändin luominen
onnistuu, niin kannattaa olla vain ja ainoastaan oma itsensä. Muuten mielikuvan
ja todellisuuden kohdatessa mielikuva brändistä voi sortua, jos todellisuus ei
vastaa mielikuvaa.
Olemalla erottuva ja menestyvä oma
itsensä, sekä perustelemalla sponsoreille ja yhteistyökumppaneilleen miksi
juuri sinä olisit hyvä sponsorointikohde, varmasti herättää monen sponsorin ja
tukijan mielenkiinnon.
Kommentit
Lähetä kommentti