Siirry pääsisältöön

Brändin luominen- Sinustako henkilöbrändi?

 

Vilin kanssa käydyn keskustelun sponsoroinnista ja yhteistyöstä eri yritysten kanssa, mieleeni tuli brändäys.

Nykyään kaikki brändätään. Brändillä halutaan erottautua kilpailusta ja saada asiakkaan maksamaan tuotteesta tai palvelusta kilpailukykyinen hinta. Brändi toimii niin ikään erottautumistekijänä.

Kannattaako huippu-urheilijoiden yrittää brändätä itsensä?

Moni sponsori miettii yrityksensä arvoja ja mielikuvatekijöitä, kun se pohtii, että lähteekö sponsoroimaan esimerkiksi jotain urheilulajia tai vaikkapa yksilöurheilijaa.

Urheilulajin tai urheilijan tulee sopia sponsoroivan yrityksen synnyttämään mielikuvaan.

Miksi siis sinä, nykyisenä tai tulevana huippu-urheilijana, et miettisi omia arvojasi ja omia ominaisuuksiasi, kun etsit itsellesi sponsoria?

Voisit yksinkertaisesti kertoa sponsorineuvotteluissa, miksi juuri sinä sopisit hyvin jonkun tietyn yrityksen sponsoroinnin keulakuvaksi?

Henkilöitäkin nimittäin brändätään tai ne ovat aikojen kuluessa muodostuneet omiksi brändeiksi tai ne brändäävät itse itsensä. Suomestakin löytyy monta hyvää esimerkkiä menestyvistä henkilöbrändeistä.

Tällöin voidaan puhua vaikkapa Kimi ”Jäämies” Räikkösestä, joka on omalla urheilumenestyksellään ja sillä, että on osannut aina olla oma itsensä, luonut itsestään pidetyn brändin, joka tunnetaan kaikkialla maailmassa. ”Jäämies” ei paljon puhu. Puhuu ainoastaan vain asiaa, silloin kun kokee sen tärkeäksi.

Huipputennisjuniorit, olisiko aika luoda teistä itsestänne menestyvä ja erottuva brändi? Jotta brändin luominen onnistuu, niin kannattaa olla vain ja ainoastaan oma itsensä. Muuten mielikuvan ja todellisuuden kohdatessa mielikuva brändistä voi sortua, jos todellisuus ei vastaa mielikuvaa.

Olemalla erottuva ja menestyvä oma itsensä, sekä perustelemalla sponsoreille ja yhteistyökumppaneilleen miksi juuri sinä olisit hyvä sponsorointikohde, varmasti herättää monen sponsorin ja tukijan mielenkiinnon.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sponsorointiyhteistyö- Haastattelussa Wilsonin Karri Kauko

Sponsorointi on asia, joka tulee ajankohtaiseksi silloin, kun aloitetaan tavoittelemaan omassa lajissa menestystä ja menestystä on myös jo jonkin verran tullut ennen yhteistyökumppaneiden hakua. Sponsoreita tarvitaan, jotta voidaan esimerkiksi maksaa kalliita valmennus- ja harjoittelukustannuksia ja kilpailla ulkomailla. Urheilun huipun tavoittelu on kallista touhua. Silti varmuutta menestymisestä ei ole. Sekä itse urheilija, että sponsorit, ottavat riskin siinä, että tuleeko menestystä vai ei. Ja on todettava, että suurin osa huipulle pyrkijöistä ei sinne pääse. Silti moni sinne pyrkii ja yhteistyösopimuksia sponsoreiden kanssa solmitaan. Sponsoroitavan ja sponsorin pitää molempien hyötyä yhteistyöstä. Muuten sopimusta ei kannata tehdä. Alla Wilsonin Karri Kaukon haastattelu Wilsonin harjoittamasta sponsorointiyhteistyöstä. Kysymys: Minkälaista yhteistyötä teette suomalaisten tennisjunioreiden kanssa? Karri: ”Teemme välineyhteistyötä suomalaisten tennisjunioreiden kan...

Haastattelussa suomalaisen superlapsitähden, Jan Silvan, äiti, entinen tennispelaaja ja nykyinen tennisvalmentaja, Mari Määttänen

Miten Marin tennisura alkoi ja mihin se Marin vei? Marin oma tennisura alkoi jo pikkulapsena perheen asuessa Nokialla tennishallin läheisyydessä. Alun perin Marista piti tulla kilpavoimistelija, mutta isän harrastuksen takia Mari valitsi tenniksen. Tavoitteena oli tulla jonain päivänä maailman parhaaksi tennispelaajaksi. Jo junioreissa Mari kuului Suomen tennisjunioreiden parhaimmistoon. Matka vei muiden suomalaisten sen aikaisten tennislupausten tavoin sisäänpääsytesteihin Heinolan Vierumäelle, jonne oltiin perustamassa Dumle tennis- tiimiä. Mari läpäisi sisäänpääsytestit heittämällä ja näin hän viettikin yhteensä neljä vuotta muiden suomalaisten tennislupausten kanssa treenaten ja koulua käyden Vierumäen urheiluopistolla.   Tiimi kiersi harjoittelun ohella ahkerasti ITF-juniorikilpailuja ulkomailla pyrkimyksenä nostaa tiimin jäsenet huippuammattilaisiksi jonain päivänä tulevaisuudessa. Tiimin jäsenistä, Tuomas Ketola, nousikin suomalaisittain korkeimmalle kaksinpelin rank...

Kakkospaikkaa Grand Slam-voittajien nuorimpien listalla pitää Monica Seles

Jugoslaviasta kotoisin oleva Monica Seles on toistaiseksi toiseksi nuorin Grand Slam-voittaja naisten kaksinpelissä. Hän voitti Ranskan avoimet 16-vuotiaana ja 189-päivää vanhana. Kovalyöntinen, molemmilla käsillä molemmilta puolin lyövä, Seles, kuului myös ehdottomiin lapsuusaikojen suosikkeihini. Ammattilaisurallaan Seles voitti yhdeksän Grand Slamia kaksinpelissä. Hänen paras rankingsijoituksensa kaksinpelissä on ykkönen ja hän hallitsi maailmanlistan kärkipaikkaa yhteensä 178 viikkoa. Vuonna 1991, Selesin ollessa vasta 17-vuotias, hän nousi ensimmäistä kertaa naisten maailmanlistan kärkeen. Myös Seles oli Hingisin tavoin lapsitähti. Hän oli jo 12-vuotiaana junioreissa maailman listan ykkönen ja oli voittanut junioreiden maailmanmestaruuden monta kertaa. 14-vuotiaana Seles aloitti pelaamaan naisten ammattilaisotteluita ja 15-vuotiaana siirtyi kokonaan ammattilaiseksi. Hänen paras rankingsijoituksensa 15-vuotiaana oli jo 89 kaksinpelissä. Pelatessaan 15-vuotiaana ensimmäistä aikui...